Napsali o nás


Extatická meditace u Bran Jeruzaléma

V úterý 11. dubna 2017 proběhl v brněnském českobratrském evangelickém chrámu J. A. Komenského další z řady koncertů Velikonočního festivalu duchovní hudby. Brány Jeruzaléma Bronia Kutavičiuse zazněly v provedení Orchestru BERG pod taktovkou Petra Louženského a sboru Vox Iuvenalis pod vedením Jana Ocetka.
...
pochvalu zaslouží sbor Vox Iuvenalis pod vedením Jana Ocetka. Vzhledem k přirozené tendenci lidského hlasu a ucha dolaďovat disonantní tóny na konsonantní souzvuky, měl sbor vzhledem ke značně moderní faktuře obzvláště náročnou situaci. Tato situace byla zpěvákům ještě znesnadněna poté, co byl z reproduktorů přehráván diatonický a nezpěvných intervalů prostý zpěv kantora. Přese všechno zůstal sbor za všech okolností jednotný. I zde je však dlužno dodat, že Vox Iuvenalis se modernímu repertoáru nevyhýbá a pod stálým vedením Jana Ocetka roste v jeden z nejkvalitnějších sborů u nás.

Více...

Vox Iuvenalis: Pieta za umučené a vzpomínka na Buchenwald

Sbor Vox Iuvenalis uvedl v jezuitském kostele rozmanitý koncertní program, jehož účelem bylo připomenout výročí osvobození koncentračního tábora Buchenwald na konci druhé světové války. Památku umučeným sbor uctil důsledně sestaveným sledem kompozic s dobou vzniku od pozdní renesance až po současnost.
...
Výkon sboru byl celkově vyrovnaný, navíc se pro smutné výročí povedlo udržet odpovídající atmosféru. Vox Iuvenalis tak opět ukázal, k jakým interpretačním výkonům může amatérský sbor pod profesionálním vedením mířit. Navíc nejen univerzitním tělesům dlouhodobě nasazuje vysokou laťku po stránce smysluplného výběru skladeb.


Více...

Requiem, krematorium a obřady bez církve

Provést Mozartovo Requiem – tedy mši za zemřelé – v krematoriu se může zdát jako zcela přirozená věc, ale úplně samozřejmé to není. Vox Iuvenalis přidal k jedné z nejhranějších vokálních kompozic značnou dávku koncepčního uvažování a připravil posluchačům přinejmenším neobvyklý zážitek.
Více...

Na Mozarta do krematoria, zvou mladí hudebníci ze sboru Vox luvenalis

Mozartovo Requiem večer rozezní brněnské krematoriu. Nikoliv však na pohřbu, netradiční koncert pro veřejnost zahrají Mladí brněnští symfonici se sborem Vox Iuvenalis.

Více zde: http://brno.idnes.cz/brnensti-hudebnici-zahraji-morazta-v-krematoriu-f6k-/brno-zpravy.aspx?c=A131105_1996200_brno-zpravy_Ka1

Vox Iuvenalis, hodně života a kousek podobenství

Smíšený sbor Vox Iuvenalis včera zazpíval pěkný program složený z hudby dvacátého i tohoto století. Byla to hudba víceméně soudobá, dobře poslouchatelná a především harmonicky pestrá. Vox Iuvenalis je brněnská amatérská špička a pozoruhodná dramaturgie koncertů jej posouvá ještě o kousek výš. Pro včerejší vystoupení v koncertním sále JAMU si vypůjčil titul závěrečné dvojice prolnutých skladeb In honorem vitae.

Více o tomto koncertě zde: http://zapisnikzmizeleho.cz/vox-iuvenalis-hodne-zivota-a-kousek-podobenstvi/

Mariánský koncert Voxu Iuvenalis pro dvacáté století

Baziliku Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně založila Eliška Rejčka před 690 lety. Slavnostní koncert k této příležitosti připravili společně pěvecký sbor Vox Iuvenalis, Janáčkova akademie múzických umění a Augustiniánské opatství. Narozeniny lze slavit mnoha způsoby a všechny zúčastněné strany se shodly na tom nejlepším – uspořádaly koncert, který měl festivalové parametry, co se týká dramaturgie i provedení. Vox Iuvenalis kráčí cestou neotřelých dramaturgických počinů dlouhodobě. Na Starém Brně jsme mohli v minulosti slyšet v jeho podání Requiem Alfreda Schnittkeho, mimořádný byl i koncert využívající členitý prostor Domu umění. Především považuji za nutné říci, že si takového přístupu vysoko cením, i když někdy dramaturgické záměry nevyjdou úplně stoprocentně (jako třeba v programu Okolo JAMU).  Je to cesta, která může proměnit i amatérský sbor na zcela unikátní těleso.


Vox Iuvenalis, Schnittke, Janáček

Smíšený sbor Vox Iuvenalis včera znovu provedl Requiem Alfreda Schnittkeho v bazilice Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně. Poprvé to bylo před dvěma lety v kombinaci s výběrem z cyklu Vsjenočnoje bděnije Sergeje Rachmaninova, části byly uvedeny i během mše za zemřelé 2. listopadu 2010.
Při včerejší provedení se projevila především stoupající jistota sboru, který začíná mít náročnou kompozici zažitou, zpívá ji s jistotou a Schnittkeho Requiem se stává jeho značkou. Je to znát i v celkovém nastudování, doprovodný orchestr obsahující i elektrické kytary a bohaté bicí zněl jasně, zvuk byl srozumitelný a dobře čitelný i v hlasitých pasážích. Sbor i Jan Ocetek už zřejmě nepřemýšlejí nad notami a věnují se detailům, dobrou práci odvedli i Hana ŠkarkováPetr Levíček v sólech.

Více o tomto koncertě zde: http://zapisnik.borisklepal.cz/vox-iuvenalis-schnittke-janacek/

Obrazy z Brna, Hlas mládí a Miloš Štědroň

Miloši Štědroňovi přišel po Filharmonii Brno pogratulovat k 70. narozeninám také Vox Iuvenalis: oslavy byly tentokrát vnějškově neformálnější a z hudebního hlediska důstojnější.

Více o tomto koncertě zde: http://zapisnik.borisklepal.cz/obrazy-z-brna-hlas-mladi-a-milos-stedron/

Veselé Vánoce s Vox Iuvenalis

Vánoční koncert sboru Vox Iuvenalis byl kromě milého hudebního zážitku také ukázkou lavírování mezi společenskými a uměleckými požadavky svátečního večera.

Více o tomto koncertě zde: http://zapisnik.borisklepal.cz/vesele-vanoce-s-vox-iuvenalis/

Glagolská mše byla důstojnou festivalovou tečkou

...Glagolská mše klade však nemalé nároky nejen na sólisty, ale i na orchestr a sboristy. Ty tvořili členové dvou těles, a sice Akademického sboru Žerotín se sbormistrem Pavlem Koňárkem a studentského pěveckého sboru VUT Brno Vox Iuvenalis kočírovaného Janem Ocetkem. Třebaže nešlo o sbory profesionální, interpretační výsledek však takovým přívlastkem označit lze. Oba sbory byly připraveny skvěle, jednotlivé skupiny zněly ve svém úhrnu kompaktně a vyrovnaně, jejich forte se neslo stejně majestátně jako úderně....

Více otomto koncertě zde:  http://www.filharmonie-zlin.cz/article/69270.glagolska-mse-byla-dustojnou-festivalovou-teckou/

Foto z tohoto koncertu: http://www.filharmonie-zlin.cz/page/69273.27-10-2011-slavnostni-zakonceni-festivalu-harmonia-moraviae-2011-glagolska-mse/

Rozhovor se sbormistrem na stanici Vltava
http://www.rozhlas.cz/default/default/rnp-player-2.php?id=2322102&drm=1


Celonoční bdění a Requiem
Výběr z Rachmaninovova cyklu Vsjenočnoje bděnie a Requiem Alfreda Schnittkeho tvořily náplň výjimečného i výjimečně zdařilého koncertu sboru Vox Iuvenalis

Dramaturgicky nápadité a výjimečné koncerty nejsou nemožné, jen by bylo dobře, kdyby se o nich dávalo vědět. Zdálo se mi skoro jako zázrak, že se sboru Vox Iuvenalis povedlo téměř zaplnit prostornou baziliku Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně, a to vlastně pouze pomocí tiché pošty mezi známými. Plakáty buď nebyly vylepeny vůbec, nebo zanikly ve vrcholící předvolební kampani, finále mistrovství světa v hokeji s českou účastí bylo určitě rovněž tvrdou konkurencí.
Více...

Stabat Mater
Ensemble Opera Diversa se svým dvorním skladatelem Ondřejem Kyasem jsou zjevením v současné vážné hudbě. Přibližují ji duši posluchače.


„Co provedení! Ale ta skladba je geniální!“  řekl mi jeden z interpretů prvního provedení, když jsem mu blahopřál. „Tahle muzika jde dál než Messiaen, a to je co říct,“ dodává on, který „jinak moderní muzice zas tak moc nehoví“. 
Navýsost současná Kyasova hudba netrpí schválnostmi a „vymyšlenostmi“, s nimiž si často představu moderní hudby spojujeme, ale vyrůstá z prožitku. Mladý autor ještě nemá  „Kristova léta“, ale téma utrpení, napojení se na „archetyp vyrovnávání se s násilnou, předčasnou a nespravedlivou smrtí blízkého člověka“, „nalezení smyslu a očištění mysli“ (vlastní slova autorova) jsou v Kyasově hudební podobě nesmírně přesvědčivé.  Kyasova Stabat Mater mně přinesla předvelikonoční sváteční zážitek, který mi nedovoluje „hudebně kriticky“ diferencovat, jak by si premiéra zasloužila - snad se toho někdo povolaný ujme.
Více...